Kriminala nad pticami bistveno več kot smo mislili

Na Društvu za opazovanje in proučevanje ptic Slovenije smo izdali poročilo o nezakonitem lovu in ubijanju ptic v Sloveniji za časovno obdobje med 1. januarjem 2000 in 31. decembrom 2018.

Doslej smo verjeli, da je Slovenija nekakšna oaza, kjer so ptice selivke varne pred nezakonitim ubijanjem. Sploh če se primerjamo s sosednjo Italijo in balkanskimi državami, kjer je kriminal nad pticami vsesplošno razširjen. A pričujoče poročilo kaže, da je kriminala nad pticami bistveno več, kot smo verjeli doslej.

Na osnovi trenutnega poznavanja problematike, ki pa je še vedno nepopolno, ocenjujemo, da je v Sloveniji letno nezakonito ulovljenih ali ubitih 11.000–50.000 ptic.

V obdobju od leta 2000 do 2018 smo zabeležili 262 primerov nezakonitega ravnanja. Največ je bilo primerov nezakonitega zadrževanja in trgovine s pticami. Na udaru so predvsem ptice pevke, ki se jih lovi in zadržuje v kletkah. Kaže, da je lov ptic pevk v Sloveniji zelo razširjen predvsem v zahodnem in osrednjem delu države. Velik je odstotek primerov nezakonitega lova na ptice s strelnim orožjem, kjer so žrtve predvsem ribojede vrste ptic ter ujede in sove.

Zabeležili smo tudi 39 primerov lovljenja ptic s pastmi, na mreže in limanice. Tukaj so glavne žrtve manjše ptice pevke ter ujede. Ravno na slednje je precej razširjen lov s pastmi. Čeprav poteka v manjšem obsegu, je glede na prizadete vrste izjemno problematičen.

Iskreno upamo, da bomo s tem poročilom osvetlili in približali problematiko nezakonitega lova, ubijanja in zadrževanja ptic v Sloveniji širši javnosti ter tudi državnim institucijam, ki bi naj bile prva bojna linija v boju proti kriminalu nad pticami.

Sporočilo za javnost

Poročilo o nezakonitem lovu in ubijanju ptic v Sloveniji za obdobje 2000 – 2018

Krivolovca na Koroškem pobila ogroženo veliko uharico

Dan pred božičem sta dva lovca LD Mislinja na krut način ubila zavarovano sovo veliko uharico. Policija primer preiskuje.

Velika uharica (Bubo bubo), foto: Tomaž Mihelič

V mesecu decembru 2018 smo bili na Društvo za opazovanje in proučevanje ptic Slovenije seznanjeni s primerom nezakonitega uboja zavarovane sove velike uharice (Bubo bubo). Lovca LD Mislinja sta z zračno puško najprej ustrelila, nato pa še s palico pokončala našo največjo sovo. O tem krutem dejanju sta bila obveščena tudi Zavod za gozdove Slovenije ter Lovska družina Mislinja.
Primer smo prijavili na policijsko postajo Slovenj Gradec. Preiskava na policiji še poteka.

Brezvestana lovca sta s tem krutim dejanjem kršila 342. člen Kazenskega zakonika, kjer je takšno dejanje opredeljeno kot kaznivo dejanje, za kar je zagrožena denarna kazen ali zapor do dveh let. Lovca sta kršila tudi Uredbo o zavarovanih prostoživečih živalskih vrstah ter Zakon o ohranjanju narave.

Seznanjeni smo bili, da je bilo vodstvo LD Mislinja o primeru krivolova obveščeno in da je lovska družina na to temo celo organizirala poseben sestanek. Zaključki sestanka pa nam niso znani.

Velika uharica je naša največja sova, ki čez krila meri do 180 cm. V Sloveniji je maloštevilna vrsta, pri nas gnezdi okoli 100 parov, zato je vsak ubit osebek velika izguba za vrsto.

Tomaž Mihelič, vodja kampanje Varuhi velike uharice pri DOPPS: »V Sloveniji vlagamo veliko napora v varstvo te redke vrste. V akciji Varuhi velike uharice sodeluje veliko srčnih ljudi, ki individualno skrbijo za varstvo njenih gnezdišč po vsej Sloveniji, zato nas tak dogodek še toliko bolj potre. Škoda je, da bi se pozitivna dejanja, ki jih lahko človek naredi za naravo izničila na tak način«.

Ob tem žalostnem dogodku bi želeli sporočiti, da se v Sloveniji primeri nezakonitega lova ubijanja ptic očitno dogajajo pogosteje kot smo predvidevali doslej. Primere je izredno težko odkriti saj se dogajajo zelo razpršeno. Poleg tega takšna dejanja med ljudmi pogosto niso prepoznana kot prekršek, ki bi ga bilo potrebo prijaviti. Zato pozivamo vse ljubitelje ptic in narave, da nam ob zaznavi suma nezakonitega ubijanja ptic informacije posredujejo na dopps@dopps.si ali na telefon 041 955 988.

Sporočilo za javnost (PDF)

Prosimo, zaščitite ptice selivke

Danes je 58 Evropskih, Afriških in Libanonskih nevladnih organizacij in skupin iz 28 držav poslalo odprto pismo libanonskemu predsedniku Michaelu Aoun. Podpisnikom se je pridružil tudi DOPPS.

V pismu smo predsednika pozvali k uveljavitvi lovskega zakona (580/2004) pred prihajajočo spomladansko selitveno sezono in s tem preprečitev množičnega ubijanja ptic selivk. Želimo, da nebo nad Libanonom postane varno za belo štorkljo in mnoge druge ptice selivke.

»Kmalu bo nastopil čas, ko se bodo ptice pričele vračati na svoja gnezdišča v Evropi. Zaskrbljeni smo nad nevarnostjo, ki preži na ptice selivke, katerih povratek nestrpno pričakujemo.«

Podpisniki ODPRTEGA PISMA

Zakaj je Libanon tako pomemben za ptice selivke?

Libanon prečka ena svetovno najpomembnejših selitvenih poti za ptice. Vsako leto območje na poti proti gnezdiščem v Evropi in prehranjevališčem v Afriki prečka na milijone ptic. Na žalost samo v Libanonu letno postrelijo ali kako drugače ulovijo približno 2,6 milijona ptic. Takšna dejanja imajo izrazito negativen vpliv tudi na populacije pri nas gnezdečih ptic!

Več o problematiki nezakonitega lova v Mediteranu si lahko preberete v publikaciji The Killing (angleščina). Na spodnjem video posnetku si lahko ogledate, kako pereče so tamkajšnje razmere.

Prispevajte svoj glas za prepoved svinca v EU! #BanLead

V Evropi vsako leto zaradi zastrupitve s svincem umre milijon ptic. Mnoge ikone ptičjega sveta, kot naprimer labod pevec, orel belorepec in plamenec, poginejo zaradi zaužitja svinčenih šiber iz izstreljenih nabojev. Svinec najprej napade prebavni sistem ptice, ta pa nato počasi in v mukah strada do smrti… to je »dolgo poslavljanje«.

Vendar je svinec edini, od katerega bi se morali posloviti!

Evropska agencija za kemikalije razmišlja o prepovedi uporabe svinčenih nabojev za lov v mokriščih. Odprli so javno spletno posvetovanje na to tematiko, ki bo trajalo do 21. decembra 2017.

PRISPEVAJTE SVOJE MNENJE! DOPPS skupaj z BirdLife Europe and Central Asia poziva vse ljubitelje narave k podpori te prepovedi, ki je smiselna tako za ptice kot tudi za ljudi. S KLIKOM na spodnjo grafiko prejmete več informacij in imate možnost, da vaš glas sliši vsa Evropa.

Evropski dan opazovanja ptic 2017

Te dni bo na milijone ptic selivk zapustilo Evropo in odletelo proti svojim prezimovališčem v Afriki. Na svoji tisoče kilometrov dolgi poti se bodo soočile z mnogimi nevarnostmi. DOPPS vas skupaj z BirdLife International vabi, da ob Evropskem dnevu opazovanja ptic 30. septembra in 1. oktobra 2017 izkoristite priložnost in spoznate osupljiv svet ptic tudi v živo!

Letos vas skupaj z 39 evropskimi partnerji zveze BirdLife International vabimo, da z nami opazujete ptice in prisluhnete dejstvom o selitvah ptic in nevarnostim, katere te srečujejo na svoji poti. Pripravili bomo informacijske točke in izlete, kjer boste lahko izvedeli več o selitvah ptic, njihovih poteh, z nekaj sreče pa boste katero izmed ptic lahko tudi opazovali. V Evropi skupaj za vas pripravljamo več sto dogodkov.

Lovu na ptice ni konca

Tudi letos smo se odločili, da ob Evropskem dnevu opazovanja ptic izpostavimo problematiko nepotrebnega ubijanja ptic na območju Sredozemlja. Lov na ptice se odvija predvsem v času spomladanske in jesenske selitve, ko območje prečka največje število ptic. Stanje je zaskrbljujoče tudi za države izven Sredozemlja, kjer se lov v takšni meri ne izvaja. Te države namreč vlagajo velike napore v ohranjanje habitatov, populacije ptic pa si kljub temu ne opomorejo, saj te zdesetkajo lovci v Sredozemlju.

Študija zveze BirdLife International objavljena v letu 2015 je pokazala, da je letno na območju Sredozemlja ubitih 25 milijonov ptic selivk, od tega več kot 2 milijona na območju Balkana. Mnoge partnerske organizacije so si kot prioriteto zadale ustavitev nepotrebnega ubijanja ptic in sedaj je čas, da bolj kot kadarkoli strnemo vrste in odločno rečemo »NE« lovu na ptice selivke! Več o problematiki in o tem, kako lahko pomagate tudi sami izveste TUKAJ.

Spremljajte selitev ptic v živo!

Evropski dan opazovanja ptic je letni dogodek, ki ga sestavlja na stotine aktivnosti, ki jih organizirajo nacionalni partnerji zveze BirdLife International. V preteklem letu je na dogodku sodelovalo 37 organizacij, katere so skupaj organizirale 1,336 dogodkov z več kot 30.000 udeleženci. Skupno število ptic, opaženih na dogodkih je znašalo kar 6,595,007 osebkov!

Letošnji dogodek koordinira slovaški partner SOS/BirdLife Slovakia, ki bo kasneje tudi sprejel in analiziral letošnje podatke.

Na Društvu za opazovanje in proučevanje ptic Slovenije smo letos za vas pripravili dogodke na več koncih države. Vabimo vas, da se katerega izmed njih udeležite in skupaj z nami opazujete eden najbolj fascinantnih naravnih pojavov – selitev ptic!

Sobota, 30. september:

• Informativna stojnica v Ljubljani (Osrednja ljubljanska tržnica) – med 8:30 in 12:30
  • Obročkanje ptic v NR Škocjanski zatok (Koper) – med 8. in 12. uro

Nedelja, 1. oktober:

• Cerkniško jezero s kolesi (Cerknica)zbor ob 9:00 na avtobusni postaji Cerknica
  • Opazovanje ptic v mestnem parku Tivoli (Ljubljana)zbor ob 9. uri na parkirišču pred kopališčem v Tivoliju
  • Spremljanje selitve ptic na zadrževalniku Medvedce (Pragersko)opazovalna točka na nasipu na severni strani zadrževalnika med 8. in 12. uro
  • Gajševsko jezero (Grabe pri Ljutomeru)zbor v Grabah ob 8:00
  • NR Škocjanski zatok (Koper)opazovalna točka med 10. in 13. uro
  • KP Sečoveljske soline (Sečovlje)zbor na parkirišču pred recepcijo na Fontaniggeah ob 10. uri
  • Park Škocjanske jame (Škocjan) – zbor pred J’kopinovim skednjem ob 8. uri

So kormorani dežurni krivci?

V DOPPS ne pristajamo na uvajanje enostranskih ukrepov plašenja in streljanja kormoranov in opozarjamo, da se odločbe za odstrel izdajajo nelegalno, argumentacija je enostranska z izkrivljenimi resnicami, plašenje in odstrel pa bosta imela močne negativne posledice na paleto nedolžnih vrst vodnih ptic, ki v času zimovanja v Sloveniji nimajo drugih zatočišč.

Zaradi enostranskega pristopa pri upravljanju z ribami v celinskih vodah nam je v Sloveniji povsem spodletelo pri zagotavljanju načel trajnosti, sonaravnosti in večnamenskosti. Trenutno upravljanje z ribjimi populacijami večinoma izključuje naravne komponente ekosistema, ki so predpogoj za njegovo delovanje, zaskrbljujoče pa je, da so predlagani ukrepi usmerjeni v akcije, ki bodo to stanje še poslabšali. Pojav kormorana kot naravnega plenilca v ekosistemu, ki je med ribičih povzročil kaos, nam jasno pove, da so začrtane smeri v sladkovodnem ribištvu napačne, zatorej je potreben resen razmislek o prenovi načina upravljanja in izboru upravljavcev, ki bodo znali z rekami upravljati celostno in v dobrobit širše družbe.

Dr. Primož Kmecl, vodja Varstveno ornitološkega sektorja je ob tem poudaril: »V iskanju družbenega konsenza pri vprašanju ribojedih ptic močno pogrešamo strokovne sogovorce na strani ribičev, ki bi bili sposobni argumentiranega dialoga. Stalno smo soočeni z izkrivljanjem resnic o domorodnosti kormorana, o njegovi domnevni množični gnezditvi ter škodljivosti in odvračanjem pozornosti od glavnih problemov ogroženosti rib v Sloveniji, kar seveda sproža močne dvome o sposobnosti in namerah trenutnih upravljalcev z ribami.«

Tudi vodilni slovenski ihtiologi poudarjajo, daj je ključen in najbolj uničujoč dejavnik ogrožanja rib v Sloveniji preseljevanje rib iz enega porečja v drugega in naseljevanje tujerodnih vrst, ki ga izvajajo prav trenutni upravljavci voda (Povž in sod. 2015). Med glavne grožnje spadajo še zajezitve, regulacije rek in onesnaževanje voda, medtem ko kormoran kot dejavnik ogrožanja ni prepoznan niti pri eni vrsti rib v Sloveniji. Se pa njegova pojavnost križa z ekonomskimi interesi ribičev in ribogojcev, zato je treba govoriti izključno o vplivu na gospodarstvo, ki pa še nikoli ni bil objektivno ocenjen.

Razsežnosti škode na ribjih populacijah in celotnem rečnem ekosistemu, ki so jo s svojim nestrokovnim upravljanjem naredili ribiči, so uničujoče in v velikih primerih nepopravljive. Ogromna sredstva so bila potrebna za reševanje soške postrvi, katere ogroženost leži povsem na plečih ribičev. Enaka usoda je doletela primorsko podust ter saveto, ki velja za izumrlo vrsto zaradi naseljevanja podusti iz črnomorskega porečja zgolj zaradi popestritve ribolova. Problem je še toliko bolj pereč, ker se tovrstna praksa pri upravljanju z ribami še vedno nadaljuje. Eden najbolj razvpitih primerov je naselitev jezerskih zlatovčic v Dvojno jezero v Triglavskem narodnem parku, s čimer so bile osiromašene prvine naše najvrednejše naravne dediščine. Problematika nekontroliranega naseljevanja postrvjega ostriža, ki smo ji trenutno priča, pa je javnosti popolnoma zamolčana, kljub temu da finančne posledice reševanja tovrstne problematike na koncu pogosto nosimo vsi davkoplačevalci.

2017_6_2_kormoran_TomazMihelic

Kormoran (Phalacrocorax carbo)
foto: Tomaž Mihelič

»Za slabo stanje z ribami v slovenskih rekah niso krivi kormorani – odgovornost za to bodo morali prevzeti predvsem upravljavci.«

Sporno je tudi pavšalno navajanje vpliva kormorana na gospodarske učinke ribištva. Avtohtone populacije najbolj izpostavljenih rib je pogosto nemogoče oceniti zaradi masovnega naseljevanja gojenih rib teh vrst, ki so neprilagojene na življenje v reki, hkrati pa se v naravno okolje vnaša različne parazite in patogene, ki vplivajo na naravne populacije. Sposobnost preživetja vloženih rib je ne glede na prisotnost kormorana izredno majhna, zato smo neredko priča masovnim poginom rib, tudi teh, ki naj bi jih redčil kormoran.

V DOPPS zagovarjamo argumentiran dialog in smo v njem vedno pripravljeni konstruktivno sodelovati.

Nikakor pa ne moremo pristati na pavšalne ukrepe, ki so nestrokovni in ne temeljijo na materialni resnici. Poleg tega bodo ti ukrepi povzročili znatno škodo, ker se izvajajo v času zimovanja na manjšinskem ekosistemu rek. Zagotavljanje miru v rečnem ekosistemu v času zimovanja je izjemno pomembno pri varstvu mnogih ogroženih vrst, ki jim je ta ekosistem edino zatočišče, zato opozarjamo na obsežne negativne posledice uvajanja popolnoma neselektivnega ukrepa plašenja in streljanja kormoranov. Takšen pristop je nezakonit in popolnoma nesprejemljivo v sodobni družbi.

Kormoran in ribe, sporočilo za javnost, 6.2.2017 (pdf)