Evropski dan opazovanja ptic

Evropski dan opazovanja ptic poteka v času, ko milijoni ptic s severnih krajev zapuščajo svoja gnezdišča in se pomikajo v toplejše, s hrano bogate kraje.

DOPPS vas skupaj z BirdLife International vabi, da izkoristite priložnost in spoznate osupljivi svet ptic in njihovih selitev. Največji dogodek zveze BirdLife International, bo letos potekal v soboto, 6. in nedeljo, 7. oktobra 2018 in to že 25. leto zapored. Vse od leta 1993 smo na skoraj 40.000 dogodkih po vsej Evropi ptice približali že več kot milijon ljudem, ki so skupaj opazovali več kot 73 milijonov ptic.

Glavni namen te četrt stoletja dolge tradicije je ozaveščanje ljudi o potrebah ptic selivk na gnezdiščih, postajališčih vzdolž selitvenih poti in prezimovališčih v Mediteranu in Afriki. Letos vas skupaj z 38 evropskimi partnerji zveze BirdLife International vabimo, da z nami opazujete ptice in prisluhnete dejstvom o selitvah ptic in nevarnostim, katere te srečujejo na svoji poti. Pripravili bomo informacijske točke in izlete, kjer boste lahko izvedeli več o selitvah ptic, njihovih poteh, z nekaj sreče pa boste katero izmed ptic lahko tudi opazovali. V Evropi skupaj za vas pripravljamo več sto dogodkov.

Ob 25. obletnici dogodka vas lepo vabimo, da obiščete uradno Facebook stran EuroBirdwatch, kjer si lahko ogledate ali delite fotografije. Skupaj lahko pokaženo diverziteto dogodkov, ptic in ljudi v naravi vse od Azerbejdžana preko Norveške do Gibraltarja!

Ob koncu vikenda bodo podatki o vseh opazovanih pticah in sodelujočih zbrani s strani nacionalnih koordinatorjev in posredovani v Evropski center. Letošnji Evropski center predstavlja luksemburški partner natur&ëmwelt/BirdLife Luxembourg, ki bo sprejel in analiziral letošnje podatke. Ti bodo dostopni tako na spletni, kot tudi na Facebook strani EuroBirdwatch.

Na Društvu za opazovanje in proučevanje ptic Slovenije smo letos za vas pripravili dogodke na več koncih države. Vabimo vas, da se katerega izmed njih udeležite in skupaj z nami opazujete eden najbolj fascinantnih naravnih pojavov – selitev ptic!

Sobota, 6. oktober:

Nedelja, 7. oktober:

Evropski dan opazovanja ptic – neverjetni podvigi ptic selivk

Pretekli vikend je v 40 državah Evrope in Centralne Azije potekal Evropski dan opazovanja ptic, ki ga organizirajo nacionalni partnerji organizacije BirdLife International. Letos smo skupaj na dogodke pritegnili širšo javnost in tako spremljali selitev več kot 2,5 milijona ptic, ki se v iskanju toplejših krajev odpravljajo na jug.

Z različnimi dogodki ob Evropskem dnevu opazovanja ptic želijo naravovarstvene organizacije ljudi vseh starosti spodbuditi k oddihu v naravi, kjer bodo lahko opazovali, raziskovali ali preprosto občudovali naše pernate prijatelje. Poudarek letošnjih dogodkov je bila biodiverziteta in vse večja potreba po njenem varovanju. Ptice selivke potrebujejo za preživetje dobre pogoje za gnezdenje na severu, varne in ohranjene postojanke na poti, ter bogata prezimovališča na jugu.

Zanimanje za ptice je v Evropi veliko

Škorec je bil najpogosteje opažena ptica letošnjega Evropskega dneva opazovanja ptic.

foto: Aleksander Kozina

Letošnji Evropski dan opazovanja ptic je na 895 dogodkih združil več kot 23.000 ljudi vse od Portugalske do Kazahstana in od Malte do Norveške. Na Nizozemskem so organizirali kar 150 dogodkov in ob tem opazili več kot milijon ptic, medtem pa se je v Švici dogodkov udeležilo več kot 5.000 ljudi. Skupaj smo zabeležili nekaj izjemnih opazovanj tako po številu ptic, kot tudi po opazovanjih nekaterih redkejših vrst.

Najpogosteje opažene vrste ptic:

1. škorec
  2. liska
  3. raca mlakarica

Bolj kot pogostejše vrste, pa bodo za zagrete ornitologe zanimivi podatki o tistih bolj redkih opazovanjih. V Italiji so tako naprimer opazovali sabljastega martinca in ploskokljunca, v Latviji in v centru Budimpešte mušjo listnico, na Švedskem pa so prvič v zgodovini zabeležili kravjo čapljo. V mnogih državah so spremljali ogromne jate selečih se žerjavov, škorcev, golobov grivarjev, ščinkavcev in drozgov, kar še dodatno priča o veličini tega neverjetnega pojava.

Opazovanje ptic na Ledavskem jezeru.

foto: Gregor Domanjko

Evropski dan opazovanja ptic obeležili tudi pri nas

Na Društvu za opazovanje in proučevanje ptic Slovenije smo v okviru Evropskega dneva opazovanja ptic pripravili 9 dogodkov na vseh koncih države. Ljudje so se nam tako lahko pridružili pri opazovanju ptic v parkih in naravnih rezervatih ali pa celo spremljali kako poteka obročkanje ptic selivk.

Dogodkov se je skupaj udeležilo 300 ljudi, ki so opazili malenkost manj kot 2.000 ptic. Najpogosteje opazovane vrste so bile raca mlakarica, domači golob ter domači vrabec. Tudi zanimivosti ni manjkalo. V Naravnem rezervatu Škocjanski zatok so opazovali modro taščico, med obročkanjem ptic v Zdravcih na Dolenskem pa so zabeležili sivo pevko, ki je nosila obroček iz Češke.

Dogodki pa niso namenjeni zgolj opazovanju ptic, temveč tudi druženju in izmenjavi mnenj ter izkušenj. Gre za družabne dogodke, kjer izveste vse o pticah in delovanju društva, hkrati pa je pomembno, da vam lahko prisluhnemo tudi mi. Tanja Šumrada, ki je v Ljubljani vodila dva dogodka, takole ocenjuje letošnje dogajanje: “Letošnji Evropski dan opazovanja ptic je bil zelo lepa izkušnja. Na našo stojnico na ljubljanski tržnici in opazovalno točko ob Koseškem bajerju je prišlo skupaj skoraj 150 obiskovalcev. V veliko veselje mi je bilo odgovarjati na številna vprašanja o pticah in varstvu narave, vesela pa sem bila tudi številnih pohval našega dela na društvu.”

Več o dogodkih in rezultatih Evropskega dneva opazovanja ptic iz drugih držav najdete tukaj.

Evropski dan opazovanja ptic 2014

Žerjavi

Te dni bo na milijone ptic selivk zapustilo Evropo in odletelo proti svojim prezimovališčem v Afriki. Na svoji tisoče kilometrov dolgi poti se bodo soočile z mnogimi nevarnostmi.
foto: Tomas Belka

BirdLife International že 21. leto zapored vabi ljudi po vsej Evropi, da ob Evropskem dnevu opazovanja ptic 4. in 5. oktobra 2014 izkoristijo priložnost in spoznajo osupljivi svet ptic in njihovih selitev. Tovrstno osveščanje izvajamo tudi v Sloveniji, kjer BirdLife International zastopa Društvo za opazovanje in proučevanje ptic Slovenije.

Selitev ptic – spektakularni naravni pojav

Ptice selivke ne poznajo meja. Mnoge med njimi so ogrožene in le globalno prizadevanje za njihovo varstvo lahko ustavi njihovo izumiranje. Ključnega pomena za preživetje selivk so postajališča na njihovi selitveni poti, predvsem mokrišča, kjer se lahko nahranijo in odpočijejo. Selivke pa lahko v teh dneh opazujemo tudi v mestnih parkih. Lani smo ob tej priložnosti v Sloveniji organizirali 8 dogodkov, pri opazovanju je sodelovalo 164 opazovalcev in skupaj smo opazili skoraj 12.000 ptic!

Letošnji Evropski dan opazovanja ptic bo potekal naslednji konec tedna

Tudi letos bomo ob Evropskem dnevu opazovanja ptic v različnih krajih po Sloveniji pripravili opazovalne točke in izlete, na katerih boste lahko pokukali skozi teleskop in opazovali ptice, prostovoljci z društva pa vam bodo ob tem povedali še kaj več o pticah in njihovih selitvah.

Vabimo vas, da nas v soboto 4. in nedeljo 5. oktobra 2014 obiščete na naslednjih točkah ter sodelujete pri opazovanju ptic:

Sobota, 4. oktober 2014:

• Murska Sobota: Spoznavanje vodnih ptic na Soboški kamenšnici – izlet
    Dobimo se ob 9. uri na parkirišču pri gramoznici. Za izlet se prijavite na gregor.domanjko@gmail.com.
  • Maribor: Opazovanje ptic na reki Dravi – izlet
    Dobimo se ob 9. uri pri Studenški brvi na levem bregu reke Drave.
  • Ljubljana: Informativna stojnica v Ljubljani na tržnici Center – med 9. in 12. uro

Nedelja, 5. oktober 2014:

• Koper: Naravni rezervat Škocjanski zatok – Opazovalna točka bo med 10. in 13. uro
  • Murska Sobota: Opazovanje ptic na Ledavskem jezeru – izlet
    Dobimo se ob 8. uri pri trgovini Volf v Kraščih.
  • Maribor: Opazovanje ptic v Mestnem parku Maribor – izlet
    Dobimo se ob 9. uri pred mestnim akvarijem Maribor.
  • Novo Mesto: Izlet in obročkanje ptic v Zdravcih – izlet
    Dobimo se ob 8. uri pri gostilni Gruntar v Zburah.
  • Ljubljana:
    Spoznavanje ptic ob Koseškem bajerju
    Opazovalna točka bo med 9. in 12. uro. Voden obhod po učni poti bo ob 10. in 12. uri
    Spoznavanje ptic v parku Tivoli
    Opazovalna točka bo med 9. in 12. uro. Izlet: Dobimo se ob 9. uri na parkirnem prostoru pred kopališčem v Tivoliju.

Podrobnosti o dogodkih si lahko preberete v Napovedniku.

Sporočilo za javnost (pdf)

Izvedbo dogodkov v Ljubljani sofinancira Mestna občina Ljubljana
Izvedbo dogodka v Naravnem rezervatu Škocjanski zatok sofinancira Mestna občina Koper.

Izvedbo dogodka ob Ledavskem jezeru na Goričkem podpira Javni zavod Krajinski park Goričko.