40 let DOPPS in izid novega Atlasa ptic gnezdilk Slovenije

Ker je pomlad in nam ob ptičjem petju, še zlasti kukavičjem, poskoči srce, boste verjetno z zanimanjem prebrali obsežen prispevek o kukavici in njenih zvijačah, ki se jih poloti, da lahko gostiteljem, ki tudi ne zaostajajo v ukanah, podtakne svoje jajce.

Tokrat vas razveseljujemo tudi z novico o izidu tako težko pričakovanega novega Atlasa ptic gnezdilk Slovenije! V članku boste izvedeli, koliko podatkov smo zbrali, koliko piscev je sodelovalo, o informacijah o prednaročilu in še marsičem. Bodimo ponosni in hvaležni za obsežno delo, ki je nastalo po zaslugi velikega društvenega entuziazma in srčnih, predanih popisovalcev, piscev, urednikov, fotografov …

Tokrat vas vabimo na potovanje po zanimivem grškem otoku Antikiteri, pomembni kopnini, na kateri se ustavljajo ptice na selitvi. Če se boste želeli malo posvetiti tudi neornitološkim temam, boste nekaj več izvedeli o pravih sluzavkah, mojstricah preobrazbe. Verjetno ne boste presenečeni, ko boste v reviji našli portret pinože. Le-te so nas pustile odprtih ust, ko smo pozimi zrli v njihove množične jate, ki jim ni in ni bilo konca. Med ornitologi izspotavljamo Jovana Hadžija, očeta slovenske biologije in ustanovnega člana ornitološkega observatorija.

Sredi januarja je kar 250 članov sodelovalo na najobsežnejšem in najdlje trajajočem popisu ptic pri nas, Januarskem štetju vodnih ptic (IWC). Kaj vse smo doživeli, prešteli in fotografirali na več kot 1400 km popisnih odsekov na rekah in obalnem morju ter 230 lokalitetah! Če vas zanima, skočite na stran 36.

Ali veste, zakaj je letošnje leto za DOPPS še posebno? Obeležujemo že 40. obletnico njegove ustanovitve. V letošnjem letniku ne bomo naštevali in obujali, kako se je vse skupaj začelo in razvijalo, saj smo o tem veliko pisali ob prejšnjih obletnicah. Čez celo leto bomo v Svetu ptic objavljali misli, spomine, poglede na začetke s stališča današnjega razmišljanja, vedenja. K pisanju bomo povabili štiri različne generacije članov DOPPS, ki bodo pogledale na zgodovino DOPPS z današnjimi očmi in v duhu svojih let. V prvi številki tako že gostimo prvega pisca, enega od ustanoviteljev in utemeljiteljev DOPPS, Iztoka Geistra.

Želim vam lepo, ptic polno leto, in uživajte v branju,

PETRA VRH VREZEC, urednica revije Svet ptic

• 36: Januarsko štetje vodnih ptic, IWC 2019
    • 40: Biotska raznovrstnost v strmem upadu
    • 42: Didaktična maketa
    • 44: O motivih ustanovitve društva pred štirimi desetletji

PDF revije Svet ptic, leto 2019, letnik 25, številka 01.

ZIMSKA ŠTEVILKA REVIJE SVET PTIC

Čaplje so ena tistih skupin ptic, pri katerih se izmenjujejo odkrito navdušenje, zmotna prepričanja in neomajno sovraštvo. V poljudnem članku Dejana Bordjana lahko o njih izveste veliko zanimivosti! Po ornitološko rajskih območjih, biserih severne Argentine, nas v tokratni številki popelje Taja Cvetko. Verjetno ste tudi vi skoraj tako kot mi pozabili, da smo 20 let nazaj zakupili prvih nekaj hektarov površin na Ljubljanskem barju, da bi vzpostavili življenjske prostore za ogrožene travniške vrste ptic?! Kar 20 let upravljanja Iškega morosta je za nami! Veste, da so mejice ne le za ptice? Katere živali jih še nujno potrebujejo, nam izdaja Aleksandra Lešnik. Med pticami predstavljamo črnočelega srakoperja in na kakšen način si DOPPS prizadeva, da bi ga ohranil.

Odličen dolgoletni, reviji zvesti fotograf, Tone Trebar, nam jemlje dih s svojimi čudovitimi fotografijami. Spoznali pa boste tudi velikana naravoslovne literature 19. stoletja, Frana Erjavca, in njegove nenadomestljive Domače in tuje živali v podobah.

Strani revije se šibijo tudi pod množico društvenih novic – Evropski dan opazovanja ptic, Ptičarijada 2018, fotonatečaj Ptice in naš vrtec, rezultati akcije Ptice okoli nas 2018, 8. Pomurski vikend, kako kaže pticam na območjih Natura 2000, o mladih v Ugandi …

Prijetno branje!
    Lep začetek novega leta želim in se veselim nadaljnjega sodelovanja.

• 6: Čaplje Slovenije
      • 46: Mladi raziskovali Ugando
      • 48: Kako kaže pticam na območjih Natura 2000
      • 50: Ptičarijada 2018
      • 54: Novice

PDF revije Svet ptic, leto 2018, letnik 24, številka 04.

TEMATSKA ŠTEVILKA REVIJE SVET PTIC

»ČIGRA«

Projekt Ohranjanje populacij čigre v porečju Save in Drave omogoča, da varstvu navadne čigre in drugih vrst čiger posvečamo več časa in znanja. S pomočjo projekta smo tako lahko izdali tudi tematsko številko ČIGRA, v katero so pisali hrvaški in slovenski strokovnjaki, ki se ukvarjajo s čigro in njenim varstvom: Davorin Tome piše o zanimivostih skupine čiger in razkriva njihove »skrivnosti«, Damijan Denac in Luka Božič sta se razpisala o celotni zgodovini prizadevanj za ohranitev celinske populacije čigre v Sloveniji, o varstvu in raziskavah navade čigre na Hrvaškem govorita odlična hrvaška strokovnjaka, Jelena Kralj in Miloš Martinović, genetskim raziskavam čigre pa se je posvetila hrvaška biologinja Ida Svetličić.

V teh dneh z udarno in sporočilno potjo »Balkan River Tour« zaključuje Rok Rozman, ki je prav za tematsko številko pripravil potopis o čudovitih rekah Balkana, po katerih vesla s svojo ekipo kajakašev. Med pticami predstavljamo seveda navadno čigro in njene zanimivosti. Vrhunski fotograf Davorin Tome nam jemlje dih s čudovitimi fotografijami navadne čigre. Navdušeni boste tudi nad portretom ornitologa. Tokrat predstavljamo ornitologinjo, znanstvenico in veliko naravovarstvenico Jeleno Kralj.

Tudi v društvu se je dogajalo čuda zanimivih stvari – Mladinski ornitološki raziskovalni tabor na Cerkniškem jezeru, Letni zbor članov, Erasmus oz. izmenjava študentov, ki so preživeli teden v Trenti, nezakonito ubijanje ptic v Sloveniji, o parazitu, ki tiša zelence ipd.

V sklopu projekta ČIGRA je nastala tudi hrvaška različica revije Svet ptic.

Vabljeni k branju!
      Lepo jesen želim in se veselim nadaljnjega sodelovanja.

• 6: Čigre
      • 36: Opazovanja ob reki
      • 38: Plavajoči gnezditveni splavi
      • 39: Kje se hranijo Ptujske čigre
      • 40: Parazit, ki utiša zelence
      • 41: Kako smo preživeli teden v Trenti?
      • 42: Mladi ornitologi raziskovali Cerkniško jezero
      • 46: Skoraj 40. srečanj zbora članov DOPPS
      • 48: Nezakonito ubijanje ptic v Sloveniji
      • 54: Novice

PDF revije Svet ptic, leto 2018, letnik 24, številka 03.

Poletna številka revije SVET PTIC

Podnebnim spremembam in izginjanju biotske pestrosti, največjih okoljskih problemih današnjega časa, se ne moremo izogniti. V lani objavljeni raziskavi so ugotovili, da je negativni odziv na podnebne spremembe opazen že pri skoraj četrtini od 1.272 zajetih vrst ptic. Glas varstva narave je v teh procesih nujno potreben, saj se število vrst na našem planetu stalno manjša, nas v poljudnem prispevku opozarja Tanja Šumrada. V naravovarstveni poduk nam je zato lahko tudi članek o izumrli huji z Nove Zelandije. A izginjanje vrst se dogaja tudi na našem pragu. Naša domorodna močvirska sklednica je ogrožena. Raziskovalci ugotavljajo, da se populacija na Ljubljanskem barju stara in bo izumrla, če ne bomo zagotovili uspešnega razmnoževanja. V Sloveniji je znanih le nekaj populacij, kjer se sklednice še uspešno razmnožujejo. To je za vrsto izjemno malo in naša odgovornost je, da poskrbimo za izboljšanje.

V tej številki vas bodo očarali Maskarenski otoki, ki so se sredi Indijskega oceana tisočletja skrivali pred človeškimi očmi. Tudi na teh otokih so se dogajala izumiranja vrst, med njimi je za vedno izginil karizmatični dodo.

Med pticami predstavljamo podhujko, skrivnostno vrsto, ki jo v topli poletni noči lahko srečamo na kakšni lokalni cesti. Zvest in izvrsten fotograf Danilo Kotnik nas navdušuje s krasnimi poletnimi fotografijami. Navdušeni pa boste tudi nad ilustracijami, še bolj pa nad življenjsko zgodbo začetnika sodobne ornitologije in enega največjih svetovnih slikarjev portretov ptic, Jamesa Johna Audubona. Njegova mojstrovina, Ptice Amerike, s 500 portreti ptičjih vrst ostaja ena izmed najbolj redkih in slavnih ilustriranih knjig.

Druga polovica revije se kar šibi od številnih zanimivih društvenih dejavnosti – Dan odprtih vrat čiger, Svetovni dan škurhov, popisi, novi projekti, nove zaposlitve v pisarni DOPPS idr.

Veliko lepih doživetij na počitnicah želim in se veselim vašega sodelovanja pri nastanku revije tudi v prihodnje.

• 6: Podnebne spremembe in varstvo ptic
      • 34: Svetovni dan škurhov v Sloveniji in popis
      • 36: Novice
      • 48: Prigode
      • 51: Fotoulov

PDF revije Svet ptic, leto 2018, letnik 24, številka 02.
      Elektronske različice revije bo dostopna tudi v Arhivu revij Svet ptic.

S pomladjo je izšla nova številka revije Svet ptic

Pomlad je končno tu in spet bomo lahko več časa preživljali s pticami v naravi. V novi številki revije boste spoznali »pénice ali penìce«, kot se hudomušno v uvodu prispevka o slovenskih penicah pošali Ivan Kljun. Prav z veseljem bomo na to težko pričakovano pomlad prisluhnili njihovemu »pénjenju« na ves glas. Sistem varstva ptic v okviru omrežja Natura 2000 v Sloveniji je neučinkovit, saj populacije večine vrst ptic, ki jih spremljamo že od leta 2004, upadajo, ugotavlja Katarina Denac. V prispevku Ekosistemske storitve Jošt Stergaršek poudarja, da vse, kar človek potrebuje za življenje, izvira iz narave. Pitna voda, hrana, gradbeni material in sprostitev duha. Vlaganje v ohranjanje narave je zato najboljša naložba za zagotavljanje kakovostnega življenja nam in zanamcem.

Mogoče vas zamika potovanje po Gruziji in Armeniji – prelepim svetom pod Kavkazom? Pišemo pa tudi »zgodbo« o poljskem škrjancu. Pred več kot 100 leti izumrli golob selec še vedno buri duhove. Zanimiva se nam je zdela nekoliko drugačna razlaga bliskovitega izumrtja te najpogostejše ptice na svetu. K pogovoru o pomembnosti dolgoletnega spremljanja vrst ptic in njihovemu varstvu pa smo povabili enega najboljših ekologov na svetu – Erkkija Korpimäkija.

Tudi društveno dogajanje je bilo v zadnjem obdobju precej pestro. Gotovo vas zanima, kako je potekalo pet let varstva narave ob Dravi. Lani se je namreč zaključil projekt LIVEDRAVA, zato mu namenjamo nekaj več vrstic. Pisali pa smo tudi o 90. letnici obročkanja ptic v Sloveniji, o vtisih in podatkih z Januarskega štetja vodnih ptic in še marsičem. Ne spreglejte vabila na fotografski natečaj, tabor mladih ornitologov, sodelovanja pri akciji Pomlad prihaja ter bogate ponudbe društvenih dogodkov v naslednjih mesecih.

Hvala, ker ste v naši družbi,

• 4 Ptice naših krajev
      • 45 Fotografiranje ptic
      • 48 Letos že 22. IWC
      • 50 Zgodbi o kačarju izpod Čavna
      • 56 Novice DOPPS

PDF revije Svet ptic, leto 2018, letnik 24, številka 01.

Zimska številka revije Svet ptic

ZIMSKA ŠTEVILKA REVIJE SVET PTIC

Ste kdaj pomislili, da fotografija ptice z ribo, lahko pove zelo veliko? Fotografije ptic z ujetimi ribami niso tako redke, saj fotografom pomenijo poseben izziv. Zanimive so predvsem za tiste, ki preučujejo ribojede vrste ptic, kot tudi za tiste, ki raziskujejo ribe. Preberite si zanimiv prispevek o tem, kakšne zanimivosti je pisec Marijan Govedič odkril s takih fotografij..Tokrat smo potovali po Trakiji, zanimivem območju kar treh držav – Bolgarije, Grčije in Turčije. Razpisali smo se o fantastičnih akcijah in dosežkih naše krovne organizacije BirdLife Intenarnational. Predstavljamo pa še škržatke, neopazne male prebivalce travnikov in skrito življenje »rdečeperutega« lepotca, skalnega plezalčka. Izvrsten fotograf Vlado Bucalo nas navdušuje s krasnimi fotografijami čebelarja in svojo hudomušnostjo. Gotovo pa vas zanima tudi pogovor s predanim raziskovalcem sov, ki deli znanje po vsem svetu, Davidom Johnsonom.

Strani se kar šibijo od številnih zanimivih društvenih dejavnostih v drugi polovici leta – Evropski dan opazovanja ptic, Ptičarijada, Ptice okoli nas, Mobilni kot ptice, Pomurski ornitološki vikend in še več ostalih društvenih novic.

Ne spreglejte bogate ponudbe društvenih dogodkov v naslednjih mesecih in vabila na Mednorodni dan štetja vodnih ptic po Sloveniji.

Iskrena hvala, da ste v letu 2017 tako lepo sodelovali in prispevali k bogatenju letnika.

Veliko zdravja, sreče, izzivov in lepih doživetij v naravi želim ter se veselim sodelovanja tudi v prihodnjem letu.

• 6 Zgodbe fotografij rib v kljunih ptic
      • 47 7. Pomurski ornitološki vikend v Razkrižju
      • 50 Svetovna sovja konferenca 2017
      • 52 Fotoulov
      • 56 Novice DOPPS

PDF revije Svet ptic, leto 2017, letnik 23, številka 04.
      Elektronske različice revije so dostopne tudi v Arhivu revij Svet ptic.

Jesenske novice s ptičjega sveta

V novi številki revije Svet ptic

V jesenski številki varstvenih tem ne manjka. Nekaj več prostora smo tokrat namenili našemu biseru na skrajnem vzhodu države – Goričkemu. Avtorji so naredili zanimivo raziskavo o tem, ali se goričke travnike upravlja v prid biotski pestrosti, kakšno mnenje o Naturi 2000 in varstvu okolja prevladuje med domačini in še marsikaj zanimivega. Kakšno pa je varstvo narave Ljubljanskega barja? O tem piše Al Vrezec. Bomo varovali le vrste, ki nam jih narekuje evropska zakonodaja ali bomo pod drobnogled in v varstvo resno jemali tudi vrste, ki so ogrožene v naših krajih? »Ko bomo trend izginjanja vrst priznali kot resen problem, bomo še imeli možnost, da jih pridobimo nazaj,« nas v članku o klavžarju Eden izmed stotih opozarja tudi Davorin Tome.

Žigu Herbersteinu, ki je prvi zapisal nekatere vrste ptic in živali pri nas, o selitvah ptic in telemetrijskem spremljanju na tej poti, onesnažilih PCB, ki vplivajo celo na spremenjeno petje ptic in še marsikaj.

Se je poleti kaj dogajalo v društvu? V poletnih mesecih se je odvil mladinski ornitološki raziskovalni tabor na Kolpi, bili smo soorganizatorji zanimive razstave Glasniki, v septembru otvorili Naravni rezervat Ormoške lagune itd.

Pestrih novic je veliko, zato vabljeni k čim prejšnjemu branju! Petra Vrh Vrezec, urednica revije Svet ptic

V novi številki je prišlo do neljube napake, ko smo navedli napačno ime avtorja čudovite naslovnice klavžarja. Fotografijo je naredil Davorin Tome. Za napako se mu iskreno opravičujemo. Uredništvo

Kazalo

• 6 Travniki na Goričkem: se jih upravlja v prid biotski raznovrstnosti?
      • 12 Gran Canaria – ptičji svet pod nekdanjim vulkanom
      • 16 Eden izmed stotih
      • 19 Ali PCB-ji spremenijo ptičjo pesem?
      • 20 Varstvo narave Ljubljanskega barja
      • 22 Grivar
      • 24 Selitev, čar opazovanja ptic in njihovih osupljivih razdalj
      • 32 Žiga Herberstein, prvi zapisovalec nekaterih vrst ptic in živali
      • 35 Sledenje modri taščici v Azijo
      • 36 Jesenska opazovanja v naravi
      • 38 Bilo je ob Kolpi …
      • 40 Glasniki
      • 42 Otvoritev Naravnega rezervata Ormoške lagune
      • 44 Novice
      • 48 Ptičje prigode
      • 51 Fotoulov

PDF revije Svet ptic, leto 2017, letnik 23, številka 03.

Poletni Svet ptic

Nova, tematska številka revije Svet ptic:
      NARAVI PRIJAZNA ENERGETSKA SANACIJA STAVB

S širjenjem mest in človeških naselbin so številne živalske vrste izgubile svoj življenjski prostor. Tiste, ki se novim razmeram niso prilagodile, so izumrle, nekatere se prilagajajo še danes, kar nekaj pa jih je izbralo urbana okolja za svoj življenjski prostor. V rubriki Ptice naših krajev na stavbah boste hitro izvedeli, katere vrste ptic so se prilagodile urbanemu okolju. Vpliv urbanizacije pa se seveda kaže tudi na drugih živalskih vrstah. Kako se temu prilagajajo netopirji, lahko spoznate v prispevku Kosmati duhci naših stavb – netopirji.

Poglobljeno branje o tem, kaj lahko naredimo, da bo nova stavba ali energetska sanacija privabila oz. ohranila sostanovalce, kako jih zaščitimo pred nevidno grožnjo na stavbah – steklom in svetlobnim onesnaževanjem, si lahko preberete v obsežnem poljudnem prispevku Pticam in naravi prijazne stavbe. V njem so navedeni tudi konkretni primeri dobrih praks pri sanacijah in novih graditvah stavb iz Slovenije.

Med pticami tokrat predstavljamo hudournika, ki danes ne gnezdi več v skalnih stenah in drevesih, ampak na stavbah v mestih in naseljih. Kako lahko pomagamo, temu neutrudnemu letalcu? Vse izveste v Portretu hudournika.

V portretu ljubitelja ptic smo tokrat predstavili Ivana Esenka, ki širi navdušenje nad pticam in živalim prijaznimi vrtovi, zato smo ga povprašali o njegovih začetkih ukvarjanja s to tematiko, prosili za nasvete ipd.

Kljub tematski številki pa smo v reviji pisali tudi o društvenih dogajanjih – Letni zbor članov DOPPS, Akcija Mobilni kot ptice, Delavnica o različnih vidikih pridobivanja energije …

Prijazno vabljeni k počitniškemu branju!

Petra Vrh Vrezec, urednica revije Svet ptic

To številko Sveta ptic je sofinanciral Eko sklad, slovenski okoljski javni sklad, v okviru sofinanciranja komunikacijskih in izobraževalnih aktivnosti v letu 2017.

• 4 Ptice naših krajev
      • 44 Poletna opazovanja v naravi
      • 46 Mobilni kot ptice
      • 48 Reševanje sveta ali delavnice o različnih vidikih pridobivanja energije
      • 50 Novice DOPPS

PDF revije Svet ptic, leto 2017, letnik 23, številka 02.

Zimski Svet ptic

Izšla je obsežna decembrska številka revije Svet ptic. V njej vam predstavljamo Ambulanto za ptice, male sesalce in plazilce na Veterinarski fakulteti, kjer se znajdejo tudi prostoživeče ptice. Katere so najpogostejše divje vrste ptic in kako poteka njihova oskrba, si lahko preberete v zanimivem poljudnem prispevku.

sp0416_naslMed varstvenimi rubrikami smo pisali o ogroženosti pod vodno gladino – o vodnih hroščih, ki so dobri kazalci čistih voda, ter o zavarovanih območjih, ki so naša dolžnost in odgovornost. Predstavljamo pa vam tudi predanega naravovarstvenika Andreja Hudoklina.

Ptičja izbranka za portret ptice je tokrat beloglavka (Oxyura leucocephala). V portretu Blaž Blažič piše o odmevnejšem primeru vnosa tujerodnih invazivnih vrst ptic, ki je bil v Evropi zabeležen v devetdesetih letih prejšnjega stoletja. Takrat so v Španiji namreč prvič opazili križanca med beloglavko in belolično trdorepko (O. jamaicensis).

Jesenski meseci so bili natrpani z društvenimi dejavnostmi. Na Ptičariadi je sodelovalo rekordnih 16 skupin ljubiteljev ptic, ki so našteli 140 vrst ptic na območju slovenske Istre. Predstavljamo tudi akcijo v Podraški cerkvi, ki je vzorčni primer, kako se s prijaznim dogovorom z lokalnimi cerkvenimi predstavniki lahko na cerkvenih podstrešjih in v zvonikih spet omogoči gnezdenje ogroženim vrstam ptic. Potekalo pa je tudi Srečanje mladih ornitologov Slovenije 2016. Na njem so mladi predstavljali raziskovalne naloge in dogodivščine s terena. Srečanje se je končalo z zaključkom nagradnega risarskega natečaja »Ptice in naš vrtec«.

Zanimivih tem je seveda še precej več, zato lepo vabljeni k branju!

• 6 Veterinarska oskrba prostoživečih ptic
      • 10 Galapagos – peklenski raj
      • 14 Zavarovana območja kot dolžnost in odgovornost
      • 17 Še nikoli nisem slišal, da sova leti
      • 18 Ogroženost pod vodno gladino
      • 20 Beloglavka
      • 22 Sončni zahod, svetloba za bogove
      • 24 Ali ptice pozimi zebe?
      • 26 Andrej Hudoklin
      • 29 Zvestoba, ki se obrestuje
      • 30 Program predavanj, izletov in akcij DOPPS
      • 36 Zimska opazovanja v naravi
      • 38 Dan odprtih vrat – Naravni rezervat Škocjanski zatok
      • 40 Rekordnih 40 skupin in 140 opaženih vrst ptic!
      • 42 Podraška cerkev – dom ogroženim vrstam ptic
      • 44 Srečanje mladih ornitologov Slovenije 2016
      • 46 En vrabec, dve sinici …
      • 48 Novice DOPPS

PDF revije Svet ptic, leto 2016, letnik 22, številka 04.