Zelena luč tožilstva za tihotapce pobitih ptic

Slovensko tožilstvo je s sklepom tihotapcem ptic pevk in podobnim kriminalcem sporočilo, da lahko svoje nečedne posle brez strahu opravljajo še naprej.

V 15 škatlah je bilo 1349 osebkov zavarovanih vrst ptic, ki so bile ustreljene oz. ulovljene v Romuniji ter tihotapljene čez Slovenijo. Foto: Tjaša Zagoršek

V začetku oktobra 2018 je mobilni carinski oddelek Ljubljana na postajališču Lukovica ustavil voznika avtobusa s prikolico, pri katerem so med prtljago odkrili 15 škatel s skupaj 1349 mrtvimi pticami zavarovanih vrst. Ptice so bile ulovljene oz. ustreljene v Romuniji, voznik pa jih je želel nezakonito prepeljati v Italijo. O zasegu so poročali številni mediji in priznavali uspeh slovenskih organov.

Ker smo na DOPPS-u želeli izvedeti za sodni epilog primera, smo kot informacijo javnega značaja od Okrožnega državnega tožilstva v Ljubljani pridobili sklep z obrazložitvijo brez osebnih podatkov osumljencev.

Zgroženi smo ugotovili, da je okrožni državni tožilec kazensko ovadbo zaradi kaznivega dejanja nezakonitega ravnanja z zaščitenimi živalmi in rastlinami po KZ zoper tri osumljene državljane Romunije zavrgel. Po njegovem mnenju ni bil podan utemeljen sum, da bi storili naznanjeno kaznivo dejanje.

Okrožni državni tožilec je dalje v obrazložitvi sklepa navedel, da je kazensko ovadbo zavrnil, ker ni bilo s potrebno zanesljivostjo izkazano, da bi osumljenci vedeli kaj prevažajo, ter da bi se zavedali protipravnosti svojega ravnanja.

Glede na količino tihotapljenega blaga je skrajno neverjetno, da osumljenci odgovorni za prevoz niso vedeli ničesar o ilegalni pošiljki in jim ni bilo jasno ne od koga so jo prevzeli ne komu v Italiji je bila namenjena. In ker niso vedeli ničesar, ni bil izkazana protipravnost njihovega ravnanja. Vprašamo se lahko samo ali bi tožilec prišel do enakega sklepa tudi v primeru prevoza drog ali orožja? Kakšno je tudi sporočilo takšnega sklepa za organe, ki na terenu iščejo nezakonite pošiljke? Da je njihovo delo zaman in je tako vseeno če tihotapce odkrijejo ali ne, saj se jim nič ne zgodi in ko jih bodo dobili naslednjič, se jim bodo ti lahko veselo smejali v brk?

Tihotapljenje ptic pevk je v Evropi resen naravovarstveni problem. Gre za izjemno dobro organizirano obliko kriminala predvsem na območju jugovzhodne in srednje Evrope. Slovenija je, poleg Hrvaške in Madžarske, ena izmed glavnih tranzitnih držav, prek katere kriminalci vsako leto na italijanski črni trg pretihotapijo več deset tisoč ptic in pri tem bogato zaslužijo.

Slovensko tožilstvo je s takšnim sklepom tihotapcem ptic pevk in podobnim kriminalcem sporočilo, da lahko svoje nečedne posle brez strahu opravljajo še naprej. Čez Slovenijo je nezakonit transport nezakonito pobitih ptic skrajno preprost in netvegan, saj je edino kar mora tihotapec reči organu pregona, če ga že dobijo, da se protipravnosti svojih dejanj ne zaveda pa je. Črni trg z živalmi in njihovimi deli je v svetovnem merilu po obsegu takoj za trgovino z ljudmi, drogami in orožjem. Pri nas se očitno tega nekateri ne zavedajo in ga z lahkotnostjo odločitev podpirajo.

Sporočilo za javnost (PDF)

Za dodatne informacije pokličite:
– Tjaša Zagoršek, DOPPS, 041 955 988

Januarsko štetje vodnih ptic 2019

Januarsko štetje vodnih ptic (IWC) je najobsežnejši sistematični in organiziran popis ptic v Sloveniji. Od leta 1997 v okviru štetja sako leto skupaj preštejemo vodne ptice na vseh večjih rekah, celotni slovenski obali in večini pomembnejših stoječih vodnih teles v državi. Osnovni cilj štetja vodnih ptic je spremljanje zimskih populacij vodnih ptic in zbiranje informacij, ki prispevajo k ohranjanju njihovih populacij in mokrišč. Izvedba štetja v tako velikem obsegu ne bi bila mogoča brez velikega vloženega truda množice predanih popisovalcev. Vaš prispevek je zelo dragocen, saj prav vsak sodelujoči prispeva kamenček v mozaik čez tisoč kilometrov dolge mreže rečnih odsekov in drugih voda, ki jih pregledamo vsako leto.

Veselim se ponovnega sodelovanja z vami v letu 2019, obenem pa se vsem že vnaprej zahvaljujem za opravljeno delo!

Luka Božič
nacionalni koordinator IWC

Štetje vodnih ptic bo leta 2019 v soboto, 12., in nedeljo, 13. januarja. Vodne ptice bomo tako kot vsako leto šteli na osmih števnih območjih, na vseh najpomembnejših vodnih telesih po Sloveniji. Vsako števno območje ali njegov del ima svojega lokalnega koordinatorja, ki vas bo razporedil na odsek, kjer boste šteli, ter skrbel za skladno opravljanje popisa.

Navodila za štetje vodnih ptic, popisni obrazec, vsa obvestila v zvezi s štetjem ter navodila za prevzem popisnih materialov in oddajo podatkov preko spletne baze, bodo dostopni tukaj.

eVnos – prosimo vas, da ga uporabite!

Izkušnje minulih let kažejo, da se je e-vnos podatkov odlično obnesel. Je enostaven, obenem pa zmanjšuje možnost napak in omogoča hiter pregled podatkov vsem popisovalcem.

eVnos je dostopen na strani: atlas.ptice.si

Navodila za vnos najdete v razdelku na vrhu strani »O atlasu«, kjer kliknete na povezavo »IWC – navodila za vnos podatkov«.
Navodila za registracijo najdete v razdelku »Prijava«. Po prijavi si lahko na spletnem portalu ogledate in/ali naložite karte vaših odsekov oz. lokalitet. Karte s seznamom odsekov najdete v zavihku Šifranti/Karte IWC v zgornji vrstici.

Za vnos priporočamo uporabo brskalnika Google Chrome ali Mozilla Firefox, odsvetujemo pa Internet Explorer, ker deluje počasneje.
V primeru nejasnosti ste dobrodošli na naslovu: tomaz.mihelic@dopps.si

Januarsko štetje vodnih ptic v letu 2019 – napotki in kontakti lokalnih koordinatorjev (pdf)

Januarsko štetje vodnih ptic v letu 2019 – obrazec (pdf)

POPIS LOVA PTIC

Leta 2018 smo se na DOPPS v okviru projekta Adriatic Flyway 4, ki ga podpira nemška naravovarstvena fundacija EuroNatur, začeli intenzivno ukvarjati s problematiko nezakonitega lova in ubijanja ptic v Sloveniji. Več informacij najdete tukaj.

V ta namen želimo med januarskim štetjem vodnih ptic (IWC) zbrati podatke o lovu ptic. Vljudno prosimo vse popisovalce, da so med štetjem pozorni na omenjene dejavnosti.

Zbrane podatke bomo kasneje analizirali in poskušali ugotoviti, če so bile poleg zakonitega lova zabeležene tudi nedovoljene aktivnosti ter če ima sicer zakonit lov vpliv na vznemirjanje zavarovanih vrst ptic.

Najlepša hvala za vaše sodelovanje!

Tjaša Zagoršek
varstvena ornitologinja

Popis lova ptic_napotki za popis
Popis lova ptic_obrazec

Krivolov na beloglavega jastreba Peruna

Kolegi iz črnogorskega centra za zaščito in preučevanje ptic (Centar za zaštitu i proučavanje ptica) so nam sporočili epilog primera krivolova na beloglavega jastreba Peruna.

Naj spomnimo, da je bil beloglavi jastreb Perun nezakonito ustreljen 29. oktobra 2018 na območju Ulcinjskih solin. Po temeljiti akciji iskanja sledi za krivolovcem so črnogorski ornitologi na kraju pretresljivega dogodka našli krilo ustreljenega jastreba. Rentgenski pregled je pokazal, da so v krilu prisotne sledi šiber, kar jasno nakazuje na nezakonit lov na zavarovano in ogroženo vrsto.

Rentgenski posnetek krila, foto: CZIP

Več informacij na spletni strani CZIP.

Ob tem želimo opozoriti, da se tudi v Sloveniji dogajajo primeri nezakonitega lova in ubijanja ptic. Tako je bila novembra 2011 na območju Rombona (Log pod Mangartom) ustreljena odrasla samica beloglavega jastreba, kar pa ni edini in osamljen primer nezakonitega streljanja na zavarovane vrste ptic v Sloveniji. Danes se kadaver nesrečne ptice nahaja v zbirki Prirodoslovnega muzeja Slovenije.

DOPPS in Prirodoslovni muzej Slovenije sodelujeta skupaj v okviru projekta Adriatic Flyway 4, pri ugotavljanju razsežnosti nezakonitega lova s strelnim orožjem na ptice.

Več informacij na naši spletni podstrani: http://ptice.si/naravovarstvo-in-raziskave/nezakonit-lov-ptic/.

Carina je v petek odkrila letos največji primer tihotapljena ptic čez Slovenijo

Mobilni carinski oddelek Ljubljana je v petek, 5.10.2018, na postajališču Lukovica v avtobusu med osebno prtljago našli škatle z zmrznjenimi pticami.

Cariniki so ustavili voznika avtobusa s prikolico, pri katerem so med rutinskim pregledom prtljage našli 15 škatel z mrtvimi pticami. Natančen pregled škatel je opravila varstvena ornitologinja našega društva. V škatlah je zabeležila 1349 osebkov ptic, ki so pripadale 13 vrstam. Največ med njimi je bilo rdečegrlih cip (1028 osebkov), nekaj sto osebkov bele pastirice in travniške cipe, nekaj deset osebkov poljskih škrjancev, in še posamezni osebki liščka, kmečke lastovke, zelenca, prepelice, severnega kovačka, rumene pastirice ter velikega in trsnega strnada. Vse vrste ptic, najdene v škatlah, so zavarovane z Bernsko konvencijo in po zakonodaji RS s področja varstva prosto živečih živalskih vrst.

Ptice so bile ulovljene in ustreljene v Romuniji, voznik pa jih je želel nezakonito prepeljati v Italijo. Izlovljeni osebki so bili namenjeni na italijanski črni trg, kjer bi bili prodani za hrano v restavracijah. Te ”posebne ptičje jedi” je mogoče dobiti le kratko obdobje v letu, to je predvsem v času jesenske selitve ptic.

Na Društvu za opazovanje in proučevanje ptic Slovenije se v sklopu projekta »Proti nezakonitemu ubijanju ptic na jadranski selitveni poti« ukvarjamo tudi z nezakonitim transportom ptic preko Slovenije. Ugotavljamo, da se je število zaznanih primerov vse od leta 2013, ko Slovenija ni več zunanja meja EU, zmanjšalo, vendar je treba poudariti, da je to predvsem zaradi neizvajanja carinskega nadzora na mejah. Razsežnost pojava tako v zadnjih letih ni znana, vendar podatki kažejo, da se ni bistveno zmanjšala. Slovenija ostaja tranzitna država za ptice, ulovljene tako na območju vzhodne kot tudi jugovzhodne Evrope.